Sunday, January 3, 2010

selamat hari lahir...

salam alaik..: )

kali ini saya nak meraikan seseorang..silap, bkn seseorang, tapi ramai orang...mereka yg hari lahirnya jatuh pada bulan ini...: )




saya tak tahu sama ada description di atas betul-betul benar..tapi janganlah pula kita percaya 100%..sbb yg menentukan siapa kita, perangai kita adalah diri kita sendiri..

orang yg saya hendak raikan adalah mereka yg dekat di hati saya..anda yg membaca blog ini juga dekat di hati saya..cuma birthday anda bukan bulan ini...hehehehe...

4hb januari 1953

andai arwah bonda saya masih hidup, dia akan berumur 57 tahun. tapi Allah telah menjemput dia berada disisiNya. moga roh beliau dicucuri rahmatNya.

8hb januari

dia adalah kakak saya. kami tiada pertalian darah, tapi kami disatukan dibawah Islam. Nur Nadia Abdullah Chik. saya kenal dia sejak di mrsm pdrm dan kami masih lagi berhubung sehingga sekarang. jangan ditanya bagaimana kami kenal sbb nanti kak nadia marah..hehehe...baru sebentar tadi saya bertemu dgn dia. alhamdulillah, dia sedang berbahagia. syukran ya Allah. moga bahagia itu milik dia buat selama2nya.



org sayang akak..:)

12hb januari

mohamad hafizuddin abdul karim. abang, selamat hari jadi ke-15. belajar elok2..tahun ini pmr..dapat 8A, insyaAllah ada hadiah menanti..: )

21hb januari

kakak, happy birthday..sudah 18 tahun rupanya farah amirah abdul karim ini..abang dan kakak..siapakah mereka? mereka ini mak saya jaga selepas habis pantang hinggalah mereka besar sekarang. mereka adalah adik-adik saya. bermula dengan kakak, abang, hakim dan aina. kadang-kadang saya cemburu sbb mak saya sayang mereka lebih dari saya..huhuhuhuhu...rumah kami adalah rumah kedua bagi mereka. jika mereka tiada di rumah, pasti mereka berada di rumah kami. cuma sekarang mereka sudah jarang datang ke rumah, mungkin kerana mummy mereka sudah tiada. tapi kadang-kadang saya akan keluar bersama-sama dgn mereka. menonton wayang, jalan2 dan sebagainya.

cikgu anuar, cikgu fizik di pdrm berkata,

kita perlu ingatkan pada mereka yang menyambut hari lahirnya bahawa tarikh mati itu makin dekat, kubur makin memanggil-manggil. agar mereka tidak lalai dan berusaha meningkatkan amalan mereka. selamat pendek umur!! : )

HEP di mrsm jasin, pn. jamaiah rasanya nama beliau..: ) pula berkata

kita harus berterima kasih kepada ibu bapa kita sebab mereka membesarkan kita sehingga kita mampu menyambut birthday kita. tanpa mereka, kita takkan lahir di dunia ini. tanpa mereka, kita adalah nothing, zero...maka, ucapkan terima kasih pada mereka.

dan saya ingin berkongsi hadith ini bersama anda semua..dari buku 40 hadis imam Nawawi

Abdullah bin Mas'ud berkata, "Nabi Muhammad SAW adalah orang yang paling benar dan paling dipercayai, pernah memberitahu kami,

"Sesungguhnya setiap orang daripada kalian dicipta di dalam perut rahim ibunya selama 40 hari dalam bentuk titisan air mani, kemudian dia menjadi segumpal darah selama 40 hari juga, lalu menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama. Kemudian Allah menghantar malaikat supaya meniupkan roh kepadanya. Malaikat itu diberikan empat perintah iaitu supaya menuliskan rezekinya, usianya, amal perbuatannya, dan sama ada dia akan sengsara ataupun bahagia.

Demi Allah, tiada Tuhan melainkan DIA, ada di kalangan saudara sekalian orang yang beramal dengan amalan-amalan penghuni syurga, sehingga jarak yang memisahkan dia dengan syurga tidak lebih daripada sehasta sahaja, tetapi suratan takdir mendahuluinya sehingga dia beramal dengan amalan-amalan penghuni neraka, lalu beliau pun masuk neraka.

Ada pula di kalangan saudara sekalian orang yang beramal dengan amalan-amalan penghuni neraka, hingga jarak yang memisahkan dia dengan neraka tidak lebih daripada sehasta sahaja, tetapi suratan takdir mendahuluinya sehingga beliau beramal dengan amalan-amalan penghuni syurga, lalu dia pun masuk syurga"

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
selamatkan hari dan urusannya ya Salaam[memberi keselamatan],
dijauhkan dari musibah dan kesusahan,ya Muhaimin[pelindung]
lepaskan belenggunya ya Baari-u[melepaskan]
ampunkan dosa2nya yg lalu dan akan datang ya Ghaffar[pengampun]
murahkan rezekinya dengan barakah ya Razzaaq[pemberi rezeki],ya Fattaah[pembuka pintu rahmat].
limpahkan rahmah dan kasih sayangMu ke atasnya,ya Wahhab[pemberi kurnia]
tinggikan darjatnya dengan iman ya Mudzillu[memuliakan]
tetapkan hatinya di jalanMu ya Hafiidhu[memelihara]
tambah indahkan peribadi dan akhlaknya ya Lathiiru[penyantun],ya Haliimu[penyabar]permudahkan segala urusannya ya Allah
~amin~

No comments: