Thursday, January 28, 2010

la tahzan

salam n greetings to all....: )

5 stages of grief and bereavement
1. denial and isolation
2. anger
3. bargaining
4. depression
5. acceptance

saja ingin berkongsi. mungkin ada yang tahu dan mungkin tidak. tapi itu hanyalah sekadar impretation manusia setelah melihat ramai orang yang melaluinya. pada saya, setiap orang punya cara tersendiri untuk bersedih. terutama bila hilang orang yang tersayang.

dan bila kita hilang orang tersayang, tidak salah untuk bersedih atau menangis. sebab saya pernah baca satu hadis di mana saya tidak ingat detailsnya.

para sahabat melihat Rasulullah menangis pada hari kematian anak lelakinya, Ibrahim hasil perkahwinan baginda dengan Mariyah Al-Qibtiyah. maka mereka bertanya kepada Rasulullah SAW. " Mengapakah Kau menangis ya Rasul?". dan baginda pun menjawab, "Aku menangis kerana fitrah sebagai manusia. "

maka bila anda melihat seseorang menangis, jangan dihalang tangisan mereka. dan bila anda melihat mereka berada dalam kesedihan, jangan ditegah perasaan itu. kerana itu adalah fitrah kita sebagai manusia.

cikgu saya pernah berpesan kepada saya.

"Farah, menangislah sepuas-puasnya. Cuma jangan menangis meratapi orang yang telah pergi"

La Takhaf Wa La Tahzan. Innallaha Ma’ana
“Janganlah kamu takut dan janganlah kamu bersedih hati. Sesungguhnya Allah ada bersama kita”

dan juga bila kita ditimpa masalah, jangan kita mengeluh. sebaliknya kita harus bersyukur pada Allah.

" Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya, “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. [ al-Baqarah : 214 ]

Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang-orang yang beriman. [ al-Imran : 139 ]

Allah itu sentiasa bersama kita. InsyaAllah......

No comments: