Thursday, January 7, 2010

chipmunks dan cipettes

salam alaik.....: )

alvin and chipmunks...rasanya tak perlu diperkenalkan lagi watak ini kepada semua..alvin, simon dan theodore..mereka hanya sekadar chipmunks..tetapi mereka mampu menyanyi dgn baik..lantas mereka terkenal seluruh dunia...

apa pula kaitan mereka dgn entry kali ini? saya mencadangkan movie ini kepada semua..sbb mesej yg cuba disampaikan amat bagus....

alvin, seorang yang keras kepala dan nakal..suka berbuat sesuatu tanpa memikirkan orang lain..sentiasa ada kekecohan yang dibawanya..but at the end, dia mengaku akan kesalahannya...simon, dilantik menjadi 'ketua sampah'. cukup marah apabila org membuang sampah merata-rata..theodore pula, tersepit antara pergaduhan abang2nya...banyak konflik berlaku antara mereka, tapi hubungan mereka takkan terputus..macam pepatah air dicincang takkan putus...

hati saya tersentuh apabila alvin dan simon berdamai demi theodore. saya tersenyum apabila alvin minta maaf atas perangainya yg mementingkan diri. dan saya gembira apabila chipmunks and chipettes berdamai..

dan saya ingin berkongsi sesuatu...

NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

susahkah mencari sahabat seperti di atas? pada saya, tidak susah dan tidak senang. lapangkan hati anda..kadang-kadang sahabat itu ada di depan anda, cuma anda sahaja yang tidak nampak..ada di sisi kita, cuma kita yang tidak menghargainya..

mata itu anugerah Ilahi, bukan hanya utk melihat apa yang di depan kita sahaja..Allah beri kita mata agar kita melihat dari segala aspek..pokoknya, luaskan minda anda..

No comments: