Tuesday, October 6, 2009

amal makruf nahi mungkar???

Ketika Rasulullah menceritakan kepada sahabat bagaimana seksaan yang diterima oleh golongan berilmu tetapi tidak memanfaatkannya. Zaid bin Arqam meriwayatkannya dengan berkata : Saya mendengar Rasulullah bersabda:

Pada Hari Kiamat seseorang didatangkan dan dilemparkan ke dalam neraka. Kemudian ususnya terburai dan dia akan dipusing-pusingkan seperti keldai yang memusingkan alat giling.

Penghuni neraka berkumpul dan bertanya kepada orang terbabit:
"Fulan, apa yang terjadi denganmu? Bukankah dulu kau mengajak kepada yang makruf dan melarang perkara yang mungkar?

Dia pun menjawab, "Dulu aku memang mengajak kepada perkara yang makruf namun aku sendiri tidak mengamalkannya. Dan aku melarang yang mungkar, tetapi aku sendiri melakukannya." (Hadis Imam Bukhari).

kenapa saya highlightkan ayat tersebut??sebagai peringatan kepada diri saya sendiri....sangat2 takut diri ini tergolong dalam golongan tersebut..nauzubillah..minta tsabat iman dan hati ini...

"saya kenal orang ini. fulan itu..fulan ini.." jgn kawan2...jgn menuding jari kepada org lain...sebaliknya tanya diri sendiri..cermin diri ini dulu..tepuk dada tanya iman..adakah kita tergolong dalam golongan tersebut??

jangan menjadikan Islam itu sendiri sebagai asbab untuk anda meng'halal'kan perbuatan anda..
fikir-fikirkan..renung-renungkan..(pinjam ayat team bahas jasin jap..:)

No comments: