Sunday, October 10, 2010

5 tahun 5 bulan

sedar tak sedar, tempoh 5 yahun belajar dah nak habis.
tolak tambah darab bahagi cuma tinggal 5 bulan lagi menjelang final exam.
nampak macam lama, tapi skejap je pejam celik.
belum lagi ditolak hari sabtu dan ahad.
ntah ntah kalaulah hari hari itu ditolak, mahunya aku jalan laju je macam tak cukup tanah untuk dipijak kejar masa yang tinggal.

dalam tempoh itulah aku belajar bagai nak pecah kepala pikir nak jawab pe kalau lecturer soal.
dalam tempoh itula aku sibuk berchenta dengan segala jenis buku yang tebalnya mengalahkan tinggi cawan aku.
sampai juling mata aku dok menatap laptop kesayangan siapkan case summaries berjela-jela.
sampai hati aku dah beku dan telinga dah tebal sebab hari-hari kena sindir/marah dengan doctors, lecturers, nurses dan staffs.

60 bulan aku survive walaupun dulu aku pernah kecundang nak give up sebab tak serasi dengan profession ni.
macam macam pengalaman hidup aku kutip masuk poket.
macam macam kerenah manusia pelbagai ragam aku kenal, cukup menjadikan aku untuk berhati-hati bila berkawan.
macam macam dugaan aku tempuh, sampai hati aku dah keras, tak berperasaan. hingga aku pernah dilabel sebagai "seorang kawan yang kejam".

kadang kadang rasa jelous tgk kawan yang dah keje.

insyaAllah, my journey has comes to the end. for good.

terasa cuak nak menempuh alam pekerjaan.
terasa bahu ni dah berat nak pikul amanah sebab dealing with people's life.
terasa berdebar nak pegang title DR.=licence to heal and also to kill.

that is part of the price that you have to pay once you enter this world.
once you are a doctor, selamanya akan menjadi seorang doctor. nak tak nak kene terima. sape soh amek medic rite?

No comments: