Friday, May 7, 2010

sudah setahun

Genap sudah setahun…

sekejap je, terasa seolah2 semalam masih lagi mendengar suara leteran…tergiang2 akan suaranya di telinga ini...terasa masih kejap tangan ini mencium tangannya…tangan yg banyak berbakti membesarkan anak2nya...

Terasa macam semalam sahaja bersembang gelak ketawa dgn dia…masih ingat lagi betapa ragunya hati dia melepaskan aku…menyesalkah aku sebab pergi juga w/pun dia teragak2 bagi permission? Manalah tau, andai aku ada di saat itu, mungkin semua ini tak berlaku. Tapi sebagai seorang muslim, yakinlah bahawa ajal maut itu sudah pon tertulis di loh mahfuz. jangan disalahkan takdir. yakin pada qada' dan qadar..

Kadang2 cemburu melihat rakan2 yg seronok bersembang dgn mak di telefon. Bermanja2 dgn ibu. Berkongsi cerita dgn ummi. Mencium dan dicium. Memeluk dan dipeluk dgn kasih sayang. Cemburu rasanya mereka masih lagi dapat merasa air tangan ibu yg diadun dgn penuh kasih sayang.

Tak pernah sekalipun bercerita atau bertanyakan pasal arwah di hadapan papa. Sbb diri ini tak mampu. Bergetar suara ini bila bercerita pasal arwah. Cepat2 aku memalingkan wajah supaya raut wajah ini tidak terlihat oleh ayah. Melihat tubuh yg makin dimamah usia itu yg hidupnya sunyi sejak kehilangan insan tersayang. Kelihatan susut badannya. Setiap lepas solat asar tidak pernah sekalipun lupa utk membaca yassin utk yg tersayang.

Terasa hilang separuh jiwa raga dari jasad ini bila dia pergi. Kosong. Sepi. Sunyi.

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:" Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal.

Al fatihah kepada Puan Rohani binti Hassan. Semoga dilapangkan kuburnya, rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan yg beriman..Amin…

sungguh....aku sangat rindukan mummy....sangat2...*sigh*

No comments: