Monday, December 13, 2010

please, don't be mad : (

assalamualaikum n greetings to all : )

Pernah diriwayatkan seorang lelaki meminta nasihat kepada Rasulullah SAW. dan nasihat yang diberikan oleh Baginda adalah "Jangan Marah". dan Baginda menyebutnya sebanyak 3 kali.

Iye, Rasulullah SAW menyebut sebanyak 3 kali. Jangan marah, jangan marah dan jangan marah. Terang lagi bersuluh, menahan perasaan marah itu dituntut dalam Islam.

dalam dunia ini, siapa yang tidak pernah marah? tapi siapa kata marah tak bley?

Marah, boleh tapi biarlah berpada. jangan sampai kepala kita dipijak orang andai kita tidak marah bertempat.

bila kita berada dalam keadaan amarah, kita tak mampu berfikir dengan waras. suddenly we become completely two different people. sampai terkejut orang di sekeliling.

Bila kita marah, perkara kecik boleh jadi sebesar alam. Perkara yg baik, boleh jadi buruk seburuk-buruknya. Bibit-bibit perkataan yang keluar dari mulut juga tak enak didengar. Hatta, boleh memutuskan ukhwah yang terbina.

Tak caya? Percayalah..hehe..

Bila marah, cuba ingat sabda Rasulullah SAW :

" Apabila kamu marah, maka jauhilah orang yang kamu marahi. Berubahlah dari tempat kamu berdiri ketika marah. Jika marah semasa berdiri, maka duduklah. Jika kamu marah semasa duduk, maka berdirilah"

hah, ada berani nak cuba? hehehe.

Inilah yang aku buat bila marah. ternyata berkesan 200%. cuma bila terlalu tersangat-sangat marah, maka akan keluarlah ayat-ayat yang kurang manis didengar. itu, bukan untuk dibanggakan, tetapi sebagai pengajaran buat diri sendiri supaya sentiasa beringat untuk tidak mengulanginya.

dan paling best dan teramat berkesan, adalah dengan berwuduk.

kenapa berwuduk? sebab marah itu macam api, yang datangnya daripada syaitan. api dengan air, mana boleh kamceng, duduk seiring sejalan. Ambil wuduk, insyaAllah akan padamlah api kemarahan kamu semua.

Marah, buat hati tak tenang, gundah gelana.

so, JANGAN MARAH yerk. ^__^

maka, dengan rendah diri ini mohon maaf kepada sesiapa yang pernah dimarahi secara sengaja atau secara sindiran atau yang sama waktunya. Aku ini, hanya manusia biasa yang kadang-kala membiarkan syaitan mengasut dirinya. Aku, jarang marah hingga mengeluarkan ayat-ayat yang menusuk hati sahabat. Paling koman, aku hanya mendiamkan diri. Hanya satu occassion sahaja di mana aku terlanjur berkata-kata, yang hingga kini aku masih ingat dan menyesal.

Maafkan aku, dan moga Allah juga memaafkan kesalahanku.


No comments: