Friday, December 10, 2010

It takes two for tango


salam alaik n greetings to all : )

alkisahnya..please bear with me k!! ^__^

Ketika sedang memetik buah-buahan yang masak ranum di sebatang pohon yang renek, seorang pemuda terjumpa sebuah kepompong kupu-kupu. Sambil diperhati dan diamati kepompong itu, dia terlihat akan sebuah lubang yang kecil pada kepompong itu. Selama beberapa jam, dia memerhatikan seekor kupu-kupu yang bertungkus-lumus untuk keluar daripada lubang yang kecil itu. Subhanallah, sungguh menakjubkan! Setelah beberapa lama memaksa dirinya keluar dari kepompong itu, si kupu-kupu berhenti seketika. Pemuda itu terus memerhati dan pada sangkaannya, si kupu-kupu telah berputus asa dan berhenti berusaha.

Pemuda itu berasa kasihan dan terus membuat keputusan untuk membantu si kupu-kupu itu. Diambilnya gunting dan terus menggunting lubang yang kecil itu. Si kupu-kupu berjaya keluar dengan mudahnya dari kepompong itu. Namun, tubuh kupu-kupu itu sangat kecil dan sayapnya masih berkedut. Pemuda tersebut terus memerhatikan kupu-kupu itu dan mengharapkan sayap kupu-kupu itu kembang dan mampu menambung berat badannya, dan kemudian terbang bebas.

Namun, sangkaan meleset. Apa yang diharapkan oleh pemuda itu, kini hanya tinggal harpaan. Si kupu-kupu terpaksa melalui hayatnya dengan hanya merayap, tidak dapat terbang seperti rakan-rakannya yang lain. Sayapnya masih berkedut dan tidak mampu menampung badannya yang berat itu. Ia tidak mampu terbang selama-lamanya.

Barulah pemuda tersebut faham bahawa setiap kejadian alam itu ada hikmahnya. Kesusahan yang terpaksa si kupu-kupu hadapi, akan menjadikannya lebih kuat. Kupu-kupu itu [erlu berjuang dengan usahanya sendiri untuk melepasi setiap halangan. Melalui lubang yang kecil itulah, si kupu-kupu dapat memaksa cecair daripada tubuhnya untuk masuk ke dalam sayap-sayapnya supaya dapat bersedia untuk terbang sebaik sahaja berjaya keluar daripada kepompong itu.


Apa yang cuba disampaikan adalah, setiap kejadian atau perkara yang berlaku dalam hidup kita seharian pasti ada hikmahnya. Pahit, payau, masam dan masin yang kita lalui saban hari, kenelah kita hadapi dengan tabah, ganbate!! : )... Tambah gula sikit, garam sikit then walla, cukuplah rasanya. At the end, inilah yang akan mematangkan kita semua.

Dan tidak ada perkara yang akan datang dengan mudah tanpa perlu berusaha. Nak pass final exam, kenalah study, study and study sampai terasa nak muntah tgk buku. hehehe. Nak masuk syurga, kenelah beramal dan tinggalkan laranganNya. Tiada benda dalam dunia ini yang datang bergolek begitu sahaja. Dan jika ada pon, sesungguhnya Allah hendak menguji kita. Hendak tengok, sama ada kita nie bersyukur atau tidak sebenarnya.

Memang 10% datangnya dari usaha kita, dan the rest 90% datangnya daripada Allah. Tapi, macam mana Allah hendak memberi andai kita hanya berdoa doa dan berdoa, tapi tanpa usaha. Rasa incomplete. Macam pepatah nie, "it takes two for tango". Nak ber'tango', kenala ada pasangan. Tak pernah dibuat orang menari tango sowang2 melainkan dia tengah "halucination". Creepy betol. hehehehe..Maka, doa dan usaha perlu selari, bersama-sama. Barulah kejayaan yang dikecapi kelak puas, sebab mendapat redha Allah.

Jaga hati kita dengan THINK POSITIVE, bersabar dan NEVER GIVE UP k..^__^

No comments: