Friday, November 26, 2010

hak saya dan awak


Hak muslim atas muslim yang lainnya ada enam. Para sahabat bertanya : 'Apa dia, wahai Rasulullah?' Berkata Rasulullah SAW : ' Ucapkan salam jika berjumpa dengannya. Jika ia mengundang kamu, maka penuhilah undangannya. Jika dia meminta nasihat, maka berilah nasihat. Jika dia bersin dan memuji Allah (mengucapkan Alhamdulillah), maka ucapkanlah tasymit (Yarhamukumullah). Jika ia sakit, maka jenguklah dia. Jika dia meninggal dunia, maka iringilah jenazahnya.' [ Riwayat Muslim ]

"ucapkan salam jika berjumpa dengannya"
hurm, sekarang tinggal beberapa kerat je yg bagi salam bila berjumpa. kebanyakan kite semuanya dah di"tarik" atau ter"tarik" dengan "hello, hai". huhuhu...termasukla aku. sedangkan salam itu, ibarat kita mendoakan sahabat kita sendiri. tanda kita cinta pada sahabat kita. cinca?

Rasulullah bersabda : Kalian tidak akan masuk syurga sampai kalian beriman dan saling mencintai. Mahukah aku tunjukkan satu amalan apabila dilakukan akan membuat kalian saling mencintai? Iaitu sebarkanlah salam antara kalian. [Riwayat Muslim dan Abu Huraira]

Mulai sekarang, jom amalkan memberi SALAM yok..^__^

nasihat, bukan sekadar memberi apabila diminta. sahabat yang baik, akan sentiasa menasihati bila tengok sahabatnya buat silap. kita jaga antara satu sama lain. barulah cinta bersemai..: )

jika ditakdirkan sahabat kita "pergi" dahulu, jomlah kita bersama-sama iringi jenazahnya ke kubur. dan jika ada di antara ahli keluarga sahabat kita dijemput Allah, tak salah rasanya untuk kita bersama-sama dengan sahabat kita mengharungi detik itu. saudara Hilal Asyraf selalu berkata, "kalau bersahabat, if possible kita bersahabat sekali dengan keluarganya". kita sama sama tolong keluarga sahabat kita apa apa yang patut. mungkin hari ini hari dia, mungkin esok lusa hari kita, sape tau kan?

mohla kita bersama-sama tunaikan hak sesama kita. Hadis di atas telah buat aku tersentak, betapa lalainya aku dalam bersahabat. Sahabat yang baik, tak semestinya sahabat yang sentiasa bersama kita susah senang. Bukannya yang sentiasa menangis bila kita nangis. tapi sahabat yang baik adalah yang bersama sama bimbing melangkah ke syurga, yang tunaikan hak muslim kepada yang lain.

mulai sekarang, jomlah kita berusaha ke arah tersebut. dan andainya aku terlupa, jangan lupa tegur ekh...^__^


No comments: