Monday, November 1, 2010

10

assalamualaikum...: )

dalam seronok bergembira, jangan lupa pada perkara yang paling basic, iaitu SOLAT.

Rasulullah SAW telah bersabda bahawa :

10 orang solatnya tidak diterima oleh Allah SWT, antaranya :

- orang lelaki yang solat bersendirian tanpa membaca sesuatu. nak meminta sesuatu pada Allah, kenela harus berbicara denganNya. barulah Allah menDENGAR, insyaAllah..

- orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat. kan membayar zakat sebahagian daripada rukun Islam?

- orang lelaki yang menjadi iman, padahal orang yang menjadi makmum membencinya. kesimpulannya, sentiasa berbuat baik kepada sesama manusia.

- orang lelaki yang melarikan diri. lelaki sebagai pemimpin keluarga kenalah berani, baru macho. bukan macho bila sekadar gentlemen, tapi pengecut.

- orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya. ada sebab kenapa arak diharamkan dalam Islam. sbb arak membawa keburukan daripada kebaikan. dan apa gunanya kita memohon sesuatu daripadaNya sedangkan kita tak meninggalkan laranganNya?

- orang perempuan yang suaminya marah kepadanya. bila dah berkahwin, automatik syurga seorang isteri di bawak telapak kaki suami.

- orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung. tanpa tudung, maka "terserlahlah" rambut kita yg sememangnya aurat. dalam al-Quran sendiri dah menjelaskan mengenai hukum menutup aurat. tapi masih tak paham bila ada orang yg berkata "tidak bersedia untuk bertudung".

- iman atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.

- orang yang suka makan riba'.

- orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.

semoga entry ini memberi manfaat kepada diri sendiri dan kamu kamu semua. jom sama sama perbaiki solat kita..

^__^

No comments: