Monday, November 23, 2009

En Route to Mecca

salam alaik...:)



kepada semua
anda semua dialu2kan berkunjung ke
muzium kesenian Islam
bertempat berhampiran dengan Masjid Negara

sbb sekarang
de pameran yg menarik
Menuju ke Mekah @ En Route to Mecca: Pilgrims’ Voices Throughout the Centuries
selain pameran yg memang sedia ada

baru je berkunjung ke sana pagi tadi
bersama ngan family
maaf takde gambar
sbb dilarang bergambar dlm exhibition tue
nak curi2 amek gambar pun tak bley
sbb pakcik2 security tue bg panahan maut
hehehe

serius mmg best
semua ada..
tamadun Islam semasa zaman
China, India, Melayu dan Arab
ditambah dgn kelengkapan perang zaman dahulu

utk exhibition route to Makkah tue
memang menarik
turut dipamerkan cebisan kiswah
yg dipakai sebagai penutup kaabah

tertarik dengan kata2 seorang daripada khalifah terulung Islam ( tak ingat antara Saidina Uthman atau Saidina Ali )
"Aku tidak akan mengucup batu hajaratul aswad ini sekiranya aku tidak melihat Baginda mengucupnya"
dahulu batu tersebut diberitakan berwarna putih
tetapi bertukar warna hitam lantaran dosa yg dilakukan umat Islam
benar atau tidak
wa'llah a'lam
ingat ye kawan2
kite mengucup batu hajaratul aswad itu
kerana mengikut Sunnah Rasulullah
bukan kerana ia akan mendatangkan
tuah atau sebaliknya..

p/s : info lanjut boleh didapati di http://www.iamm.org.my

5 comments:

Miss F said...

good info.. thanx..
farah.. hari selasa ada free?? aku de interview hr selasa kol 10.30 pg kt jalan sultan ismail.. cdgnye nak balik hari jerr.. pas inteview maybe hang out kt midV... aku nk pungut buku2 tu ktne?? hehehe

fhmn111 said...

huhuhuhu...aku baru je masuk posting baru ari nie..nanti aku confirmkan semula yerk..insyaAllah boleh kot..de pape aku msg ko ekh..ko pakai no hp yg mane satu nie..hehehe

Miss F said...

huhu.. ko pposting mane weh?? akan ku tuntut walau di mana kau berada.. hehehe.. aku pakai no maxis.. 5101 ***...

jas jamaludin said...

*muke mara!!*

fhmn111 said...

err...nape ko muke mara jash..hehehehe