Monday, November 23, 2009

aidiladha pada anda

salam semua..:)

selamat hari raya aidiladha kepada semua...insyaAllah kite semua akan beraya pada hari jumaat ni..perlukah diterangkan kembali sejarah hari raya aidiladha ini kepada anda??rasenye tak perlu bukan...insyaAllah anda semua lagi arif berbanding diri ini yg jahil nie...

kite sering mengaitkan hari raye haji dengan pengorbanan...bile bertanye, apakah pengorbanan anda??masing2 punye jawapan tersendiri....sesetengah org mungkin akan pandang enteng mengenai pengorbanan org lain..tapi hormatilah pendirian mereka..mungkin di mata kite pengorbanan mereka tidak sehebat pengorbanan yg dilakukan anda..tapi cukup membawa seribu makna kepada mereka.....kerana aku belajar sepanjang hidup ini...HORMATI PANDANGAN ORANG LAIN walaupun tidak membawa sebarang erti pada diri anda...

ada yg beraya di rumah sahaja...ada yg beraya di kampung masing...dan ada yg beraya di perantauan seperti sahabat2 aku yg berada di seantero dunia...insyaAllah aku akan beraya di Kuala Krai, Kelantan..kampung arwah bondaku...terasa pelik pula bila pulang beraya tanpa arwah..lebih2 lagi arwah bak pun dah takde..mungkin makin sunyi..tahun ini merupakan tahun kedukaan buat keluarga arwah mak..arwah bak meninggal dunia awal tahun ini..tak sampai 100 hari kemudiannya mak pula meninggal dunia....cuma sedikit terkilan di hati sbb tak sempat berjumpe arwah bak sedangkan beliau sentiasa menyebut nama cucunya (kami 4 beradik) sewaktu nazak......dan kami tabah menghadapi dugaan ini sebagai daripada rencah kehidupan...aku tak tahu sama ada aku punya kekuatan utk menjejak rumah itu..yg menyimpan seribu makna bagi kami semua...apatah lagi bertemu dengan mak ngah yg mukanya tak tumpah seperti arwah mak...dan tak sanggup rasanya melihat tangisan mak ngah setiap kali berjumpa dgn kami adik beradik..sbb mak ngah paling rapat dgn arwah mak...paling rapat dgn arwah bak...dan paling rapat dgn kami sbb beliau yg menjaga mase kami kecil..dan aku masih ingat pesan arwah mak setiap kali arwah sakit...mase tue aku masih kecil....arwah pesan minta aku dijaga oleh mak ngah andai beliau meninggal kelak...
..................
.................

maaf, terpaksa menahan rasa sebentar...kumpul kekuatan...

juga aku teringat mase 1st year...siapa sangka gerak hati aku utk pulang beraya haji di Tanjung Karang merupakan raya terakhir aku dgn arwah atuk....sesungguhnya aku puas....sekurang2nya aku sempat menghabiskan masa aku dgn arwah atuk...teringat favourite minuman atuk...kopi..semua org minum kopi kecuali aku...so bile balik kg, atuk akan buat kopi + tea utk aku sowang...huhuhu...bile nak minum air kelapa, mesti aku merengek kat atuk..nanti atuk akan suruh ayah aku kait buah kelapa...huhuhu..sodapnye...air kelapa zaman sekarang dah tak sama rasanye macam air kelapa zaman dulu..dulu isinya banyak dan tebal..tapi sekarang ciput je..hehehe...dan teringat bile aku nak hampiri petak sawah...atuk akan menghalang...banyak ular katanye...udahnye sampai sekarang aku tak jejak petak sawah..huhuhu...


mereka gelarkan aku budak skema..sbb sentiasa pulang every weekend...takpe, diri ini dah lali dgn gelaran tersebut....yg penting kite semua bahagia kan....huhuhu....tak terasa rugi pun bile masa banyak dihabiskan menjaga mak ayah....sbb masa kite kecik-kecik dulu mereka pun sentiasa berada disisi kite 27hours...malah pengorbanan mereka melebihi segala2nya.....jgn kite salahkan mereka andai kite merasa diri kite diabaikan....sbb tanpa mak ayah, kite takkan ada di dunia ini...takkan jejak pun dunia nie....

maaflah aku merapek utk post kali ini....maaf juga sbb post kali ini panjang dan lebih berbentuk karangan...
akhir kata....
SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA...: )
dan juga selamat menunaikan ibadat haji kepada para jemaah di Mekah..
moga mendapat haji mabrur...


No comments: